Wil je jouw woning of bedrijfspand beveiligen en tegelijkertijd het gemak en de toegangscontrole vergroten? Een smart lock is een slim deurslot, waarbij het mogelijk is om met een smartphone of toegangscode toegang te krijgen tot jouw eigendom. Wil je een smart lock aanschaffen of heb je een smart lock aangeschaft en is het tijd om jouw slimme deurslot te installeren? Wij van Doorax vertellen jouw stapsgewijs hoe je jouw smart lock eenvoudig en snel zelf kunt installeren.
Soorten smart locks
Het installatieproces van een smart lock is afhankelijk van het door jou aangeschafte merk en type smart lock. In het assortiment van Doorax vind je twee merken smart locks, waaronder: Nuki en Tedee. Onderstaand hebben wij per merk smart lock het installatieproces voor je uitgelicht, waarmee jij binnen enkele minuten jouw slimme deurslot kunt installeren.
Benodigdheden voor installatie
Voordat je aan de slag gaat met het installeren van jouw Nuki smart lock, is het van belang dat je beschikt over de volgende onderdelen:
- De Nuki smart lock
- Je smartphone met werkende internetverbinding en minimaal Bluetooth 5.0
- De sleutel van de desbetreffende deur
- De meegeleverde inbussleutel
- De montageplaten
Tedee Go smart lock installeren benodigdheden
- Je smartphone met werkende internetverbinding en minimaal Bluetooth 4.0
- Android versie 6.0 of hoger of iOS 11.2 of hoger
- De sleutel van de desbetreffende deur
- De meegeleverde inbussleutel
Tedee Pro smart lock installeren benodigdheden
- De Tedee Pro smart lock
- Je smartphone met werkende internetverbinding en minimaal Bluetooth 4.0
- Android versie 6.0 of hoger of iOS 11.2 of hoger
- De sleutel van de desbetreffende deur
- De meegeleverde inbussleutel
- Tedee adapter
Het installeren van je Nuki smart lock
Nu je de benodigdheden voor het installeren van je Nuki smart lock hebt verzameld, kan het installatieproces van start gaan. In het meegeleverde pakket van je Nuki smart lock vind je twee montageplaten, waarvan je er een nodig hebt voor de installatie. Welke montageplaat je nodig hebt is afhankelijk van hoe ver jouw cilinderslot uit de deur steekt. Steekt het cilinderslot meer dan 3 mm uit de deur? Dan heb je de klemplaat nodig, dit is montageplaat A in het pakket. Steekt het cilinderslot minder dan 3 mm uit de deur? Dan heb je montageplaat B nodig, de kleefplaat.
Montageplaat A (Klemplaat)
Stap 1. Plaats de klemplaat (montageplaat A), over het deurslot aan de binnenzijde van de deur en draai deze vervolgens met 3 schroeven vast. Gebruik hiervoor de inbussleutel.
Stap 2. Steek de sleutel in het slot.
Stap 3. Plaats de Nuki smart lock op de zojuist bevestig de montageplaat. Dit doe je door de sleutelkop in de groef aan de achterzijde van de smart lock te plaatsen.
Stap 4. Zet nu lichte druk op de smart lock totdat de smart lock is vastgeklikt.
Montageplaat B (Kleefplaat)
Stap 1. Reinig de binnenzijde van de deur rondom het beslag en de sluitcilinder met een alcoholhoudende oplossing. Hier kun je bijvoorbeeld nagellakremover voor gebruiken.
Stap 2. Verwijder de beschermfolie van de kleefplaat en plak deze op de deur.
Nuki-app installeren
Nadat je de Nuki smart lock op de deur hebt bevestigd, kun je de Nuki-app installeren op jouw smartphone. Je vindt de gratis te downloaden app in de Google Play Store, App Store of de Huawei App Gallery. De Nuki-app leidt je op een overzichtelijke manier door alle stappen van het installatie- en instelling proces.
Nuki Smart lock koppelen aan je smartphone
Om de Nuki smart lock te koppelen aan de Nuki-app, houdt je na installatie van de app de grote knop op de bovenzijde van de smart lock ingedrukt. De smart lock gaat nu in ‘pairing stand’. Je herkent de pairing stand aan de verlichte ring die continu op je smart lock brandt. Ga nu in de Nuki-app naar een nieuwe smart lock zoeken en klik de smart lock aan. Je kunt de smartlock nu een naam geven en direct gebruiken.
Het installeren van je Tedee smart lock
Tedee Go installeren
De Tedee Go is ontworpen om eenvoudig en snel geplaatst te kunnen worden. Het is van belang dat het cilinderslot minimaal 3 mm uitsteekt. Plaats de sleutel in het slot en draai de sleutel horizontaal. Plaats het slimme deurslot nu over de sleutel en schroef het slot op drie plekken vast door middel van de bijgeleverde inbussleutel. Activeer het slot door de knop van het slimme deurslot 2 seconden ingedrukt te houden. Wanneer het slot rood, blauw, groen en wit knippert is het slot gereed voor koppeling.
Tedee Pro installeren
Voor het installeren van de Tedee Pro is het noodzakelijk om te beschikken over een cilinderslot met Tedee adapter. Bij het bestellen van een nieuw cilinderslot in de webshop van Doorax is het mogelijk om deze optie toe te voegen bij het samenstellen van jouw slot. Beschik je al over een cilinderslot met SKG-keurmerk? Dan bestel je eenvoudig de Tedee adapter als accessoires in de webshop en monteer je deze over de sleutel van jouw huidige cilinderslot. Plaats het slimme deurslot over de tedee adapter en schroef deze door middel van de inbussleutel vast aan het cilinderslot. Activeer het slot door de knop van het slimme deurslot 2 seconden ingedrukt te houden. Wanneer het slot rood, blauw, groen en wit knippert is het slot gereed voor koppeling.
Tedee-app installeren
Nadat je de Tedee slimme slot op de deur hebt geïnstalleerd, kun je de Tedee-app downloaden op je smartphone. Deze gratis app is beschikbaar in de Google Play Store, de App Store en de Huawei App Gallery. De Tedee-app zal je stap voor stap begeleiden tijdens het installatie- en configuratieproces op een eenvoudige en duidelijke manier.
Tedee smart lock koppelen aan je smartphone
Om de Tedee smart lock te koppelen aan je smartphone dien je te beschikken over een werkende internetverbinding, zet lokalisatie en bluetooth aan. Beide zijn te vinden in de instellingen van je smartphone. Log in bij de Tedee app en kies de optie 'Nieuw apparaat toevoegen’ in het menu. Klik vervolgens op de sectie ‘slot’ en kies voor ‘apparaat toevoegen’. Vul de activatiecode van het slot in of scan de QR code.
Stel de Smart lock-app in
Zowel Nuki als Tedee beschikken over een gratis te downloaden smartphone-app. De apps zijn zeer gebruiksvriendelijk en nemen je stapsgewijs mee door het installatieproces van de smartlock.
Link naar Nuki app: Apple IOS - Android
Link naar Tedee app: Apple IOS - Android
Veelvoorkomende problemen en oplossingen
Het installeren van je smart lock is eenvoudig en zelf uit te voeren. Toch kunnen er tijdens of na het installatieproces problemen ontstaan. Wij van Doorax hebben onderstaande veelvoorkomende problemen, met bijbehorende oplossingen voor je opgesomd. Loop je tijdens of na het installeren van je smart lock tegen bepaalde problemen aan en staat de oplossing er niet tussen? Neem dan contact op met onze klantenservice. Wij helpen je graag verder bij het installeren van jouw smart lock.
Probleem 1: Verbindingsproblemen
Verbindingsstatus Nuki smart lock
Twijfel je over de verbindingsstatus van jouw Nuki smart lock? Open in de Nuki-app de instellingen en selecteer vervolgens 'Verbindingsstatus'. De kwaliteit van de verbinding wordt aangegeven door middel van kleuren:
- Groen betekent een stabiele verbinding;
- Oranje betekent een onstabiele verbinding;
- Grijs betekent geen verbinding.
Controleer of de volgende onderdelen naar behoren werken, dit is vereist voor een stabiele online toegang tot jouw smart lock:
- Controleer of je beschikt over een stabiele wifi-verbinding met een signaal van 2,4 GHz
- Beperk de afstand tussen de router, de Nuki Bridge of de Smart lock.
Verbindingsstatus Tedee smart lock
Wanneer het LED rood knippert zit het Tedee slot vast en is aandacht vereist. Controleer of uw apparaat op een juiste manier gekalibreerd is. Blijven zich problemen voordoen met het slimme slot? Neem dan contact op met de klantenservice van Tedee of Doorax.
Probeleem 2: Lege batterij
Wanneer de batterij van je smart lock bijna leeg is, ontvang je hierover meerdere meldingen via de smart lock app, een knipperende smart lock of via e-mail. Heb je je smart lock niet tijdig opgeladen en is de batterij van je slimme deurslot nu volledig leeg? Geen probleem. Je behoudt de toegang tot je woning of bedrijfspand met de traditionele sleutel, terwijl je de batterij van je smart lock oplaadt.
Probleem 3: Mechanische problemen
Ervaar je een probleem met het mechanisme van je smart lock? Maak een video van het probleem en stuur deze naar [email protected]. Aan de hand van de video kunnen wij het probleem voor je in kaart brengen en een passende oplossing bieden.